Menu
Strona główna | Mapa serwisu |
Strona Informacyjna Studentów SGGW
Wydział Leśny
ZSZ Leśnictwo
Specjalność
Ochrona Przyrody i Krajobrazu

2005 - 2009

Regulamin studiów
Menu > Sprawy studenckie > Regulamin studiów

Regulamina na stronie SGGW
http://www.sggw.pl/pl/node/63


REGULAMIN STUDIÓW w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego

Warszawa październik 2006 r.


I. Postanowienia ogólne

§ 1
 
1.  Regulamin dotyczy studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych prowadzonych przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), z wyjątkiem słuchaczy studiów podyplomowych i doktorantów.
2.  Kształcenie w SGGW może być prowadzone w ramach kierunków studiów, makrokierunków, studiów międzykierunkowych, a także studiów prowadzonych wspólnie z innymi uczelniami i instytucjami naukowymi, w tym zagranicznymi.
3.  SGGW prowadzi kształcenie na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.
4.  Podstawowym językiem wykładowym w SGGW jest język polski. W uczelni mogą być organizowane i prowadzone zajęcia dydaktyczne oraz sprawdziany wiedzy lub umiejętności, a także egzaminy dyplomowe w języku obcym.
5.  Zajęcia dydaktyczne na studiach mogą być prowadzone także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
 
§ 2
1.  Przyjęcie w poczet studentów SGGW następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania o treści podanej w załączniku nr 4 do Statutu SGGW.
2.  Po immatrykulacji student otrzymuje indeks i legitymację studencką. Dokumenty te są wydawane odpłatnie. Wysokość opłat regulują odrębne przepisy.
3.  Legitymacja studencka jest dokumentem poświadczającym status studenta. Ważność legitymacji studenckiej potwierdzana jest co semestr w dziekanacie.
4.  Student, który utracił prawo do posiadania legitymacji studenckiej, zobowiązany jest zwrócić ją uczelni.
5.  Indeks stanowi własność studenta.
6.  W przypadku studiowania na więcej niż jednym kierunku lub kontynuacji studiów na studiach drugiego stopnia student otrzymuje odrębny indeks. 
 
§ 3
1.  Studentów SGGW reprezentuje samorząd studencki w zakresie określonym przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (zwanej dalej Ustawą), Statutem SGGW oraz regulaminem samorządu studenckiego SGGW.
2.  Ilekroć mówi się o dziekanie wydziału i o radzie wydziału, jest to równoznaczne odpowiednio z kierownikiem studiów międzywydziałowych i radą studiów międzywydziałowych.
 
§ 4
1.  Przełożonym wszystkich studentów na wydziale jest dziekan.
2.  Dziekan może scedować część swoich obowiązków na prodziekana.
3.  Dziekan może powołać spośród nauczycieli akademickich opiekuna roku, do obowiązków którego należy między innymi pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z tokiem studiów, sprawami bytowymi i socjalnymi studentów.
4.  Student ma prawo w ciągu 2 tygodni odwołać się do Rektora od każdej decyzji dziekana. Odwołania składane są w dziekanatach i po zaopiniowaniu przez dziekana przesyłane są do Rektora.
5.  Rektor jest instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych niniejszym regulaminem.
 
§ 5
1.  Zajęcia na studiach stacjonarnych są nieodpłatne, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 2, pkt 2-4.
2.  Uczelnia może pobierać opłaty związane z:
1) kształceniem studentów na studiach niestacjonarnych;
2) powtarzaniem określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce;
3) prowadzeniem studiów w języku obcym;
4) prowadzeniem zajęć nieobjętych planem studiów.
3.  Rodzaje zajęć i wysokość pobieranych za nie opłat ustalają zarządzenia Rektora.
4.  Warunki odpłatności za studia niestacjonarne określa umowa zawarta w formie pisemnej między SGGW a studentem.
5.  Rektor na wniosek studenta, zaopiniowany przez dziekana, w odniesieniu do płatności za usługi, o których mowa w ust. 2, może zwolnić w całości lub w części z opłat studentów osiągających wybitne wyniki w nauce, a także tych, którzy znaleźli się
w szczególnie trudnej sytuacji materialnej, poświadczonej stosownymi dokumentami.
6.  Dziekan na wniosek studenta, złożony przed wymaganym terminem płatności, może w odniesieniu do płatności za usługi, o których mowa w ust. 2:
1) wyznaczyć inny termin płatności;
2) ustalić płatność w ratach.
7.  Zasady i tryb wnoszenia opłat, o których mowa w ust. 2, określa szczegółowo dział XIII niniejszego regulaminu.
 
 
II. Organizacja studiów

§ 6
1.  Studia prowadzone są według programów i planów studiów ustalonych przez SGGW w trybie określonym w Statucie.
2.  Organizację roku akademickiego, zawierającą między innymi datę inauguracji, terminy sesji egzaminacyjnych, przerw semestralnych i innych dni wolnych od zajęć, ustala Rektor w zarządzeniu, które wydawane jest na kolejny rok akademicki przed końcem semestru letniego.
3.  Szczegółową organizację roku akademickiego dla studentów danego kierunku studiów ustala dziekan po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studenckiego i podaje do wiadomości przed rozpoczęciem każdego semestru.
4.  Okresem rozliczeniowym kolejnych etapów studiów jest semestr.
5.  Termin złożenia w dziekanacie indeksu i karty okresowych osiągnięć studenta upływa z końcem sesji poprawkowej, której termin określa zarządzenie Rektora, o którym mowa w ust. 2. Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować skreśleniem z listy studentów.
 
§ 7
1.  Obecność studenta na wykładach nie jest obowiązkowa.
2.  Obecność studenta na ćwiczeniach i zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowa. Student nie może mieć więcej niż 20% nieobecności na tych zajęciach. Prowadzący zajęcia decyduje o sposobie i terminie wyrównania zaległości powstałych wskutek nieobecności studenta na zajęciach.
 
§ 8
1.  Studentom SGGW umożliwia się studiowanie według indywidualnych planów i programów studiów.
2.  Kwalifikację na studia według indywidualnego toku prowadzi dziekan, biorąc pod uwagę przede wszystkim postępy w nauce, zainteresowania i zdolności studenta.
3.  Studia prowadzone indywidualnym tokiem mogą polegać na rozszerzeniu zakresu wiedzy w ramach studiowanej specjalności lub na zmianie profilu kształcenia (łączenie dwu lub więcej specjalności w obrębie jednego lub dwu kierunków studiów) oraz udziale studenta w pracach naukowo-badawczych i rozwojowych. Studia według indywidualnego toku mogą prowadzić do skrócenia okresu ich trwania, pod warunkiem zrealizowania treści kształcenia określonych w standardach nauczania.
4.  Szczegółowe warunki odbywania studiów według indywidualnych planów i programów oraz organizację takich studiów ustala dziekan w porozumieniu z prowadzącymi przedmioty, na wniosek zainteresowanego studenta złożony przed rozpoczęciem semestru.
5.  Dziekan może powołać spośród nauczycieli akademickich opiekunów indywidualnych toków studiów.


III. Prawa i obowiązki studenta

§ 9
1.  Student ma prawo do:
1)  zdobywania wiedzy, uczestnicząc w zajęciach dydaktycznych i korzystając z wszechstronnej pomocy nauczycieli akademickich, jednostek organizacyjnych i administracyjnych SGGW;
2)  uczestniczenia w pracach studenckich kół naukowych, zespołów naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych SGGW;
3)  rozwijania zainteresowań kulturalnych, turystycznych i sportowych w istniejących lub tworzonych, zgodnie z Ustawą, kołach i organizacjach młodzieżowych i korzystania w tym celu z urządzeń i środków SGGW;
4)  uczestniczenia w podejmowaniu decyzji przez organy kolegialne SGGW za pośrednictwem swoich przedstawicieli;
5)  otrzymywania pomocy materialnej i korzystania z zakwaterowania w domach studenckich na zasadach określonych odrębnym regulaminem.
2.  Student może za zgodą dziekana studiować poza obowiązującym programem studiów inne przedmioty, a za zgodą właściwych dziekanów studiować poza swoim kierunkiem podstawowym inne kierunki studiów także w różnych uczelniach, jeżeli wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów na kierunku podstawowym.
3.  Student może odbywać część swoich studiów w innej uczelni w kraju lub za granicą. Czas trwania studiów w innej uczelni oraz zasady zaliczenia zrealizowanych tam zajęć, zgodnie z europejskim systemem akumulacji punktów ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System), określają warunki programów wymiany studentów. Warunki wymiany studentów w przypadku krajów, w których system ten nie został wprowadzony, a z którymi uczelnia prowadzi współpracę, określają wcześniejsze uzgodnienia programów studiów i form zaliczenia przedmiotów.
4.  Student ostatniego roku studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich może odbywać staż przygotowujący do podjęcia obowiązków nauczyciela akademickiego i otrzymać ze środków własnych uczelni stypendium na zasadach określonych w załączniku do regulaminu przyznawania pomocy materialnej. W toku trwania stażu jest on zobowiązany do przeprowadzenia zajęć dydaktycznych w wymiarze 30-60 godzin, pod opieką doświadczonego nauczyciela akademickiego wyznaczonego przez kierownika katedry.
 
§ 10
1.  Do podstawowych obowiązków studenta należy:
1)  zdobywanie wiedzy;
2)  postępowanie zgodne z treścią ślubowania;
3)  przestrzeganie postanowień regulaminu studiów;
4)  dbanie o mienie SGGW;
5)  terminowe rozliczanie się w dziekanacie z kolejnych etapów studiów;
6)  niezwłoczne, pisemne powiadamianie dziekanatu o zmianie stanu cywilnego, nazwiska, adresu oraz warunków materialnych, jeżeli wpływają one na zmianę decyzji o przyznaniu pomocy materialnej.
2.  Za postępowanie uchybiające godności studenta oraz naruszenie przepisów obowiązujących w SGGW student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną zgodnie z przepisami Ustawy oraz innymi przepisami wykonawczymi.
3.  Karami dyscyplinarnymi są:
1)  upomnienie;
2)  nagana;
3)  nagana z ostrzeżeniem;
4)  zawieszenie w określonych prawach studenta na okres do jednego roku;
5)  wydalenie z uczelni.
 

IV. Przeniesienia, wznowienia

§ 11
1.  Student może uzyskać zgodę dziekana na przeniesienie się do innej uczelni, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w SGGW.
2.  Student może przenieść się z innej uczelni w tym także zagranicznej do SGGW, za zgodą dziekana wydziału wyrażoną w drodze decyzji, jeżeli wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w uczelni, z której się przenosi.
3.  Student, o którym mowa w ust. 2, składa indeks oraz podanie do dziekana wydziału przyjmującego, wraz ze zgodą i opinią dziekana wydziału, na którym dotychczas studiował. Dziekan na podstawie przedłożonych dokumentów określa warunki przyjęcia w poczet studentów SGGW.
 
§ 12
1.  Student może ubiegać się o przeniesienie na inny kierunek studiów w SGGW za zgodą dziekanów wydziałów, na których kierunki są realizowane po zaliczeniu co najmniej pierwszego semestru studiów.
2.  Student może ubiegać się o przeniesienie na inną formę studiów realizowaną dla danego kierunku po zaliczeniu co najmniej pierwszego semestru. Decyzję w sprawie przeniesienia podejmuje dziekan.
3.  W przypadku przeniesienia dziekan określa warunki, termin i sposób wyrównania przez studenta zaległości, wynikających z różnicy planów studiów i programów nauczania.
4.  Przepisywanie ocen z przedmiotów o analogicznym nazewnictwie lub zbliżonych treściach programowych oraz liczbie realizowanych godzin zajęć pozostawia się w gestii dziekana. W przypadku przedmiotów o rozbieżnych nazewnictwie i treściach programowych oraz niezgodności w zakresie wymiaru godzinowego zajęć dziekan jest zobowiązany do uzgodnienia ewentualnego przepisania oceny z osobą odpowiedzialną za przedmiot.
5. Studia od pierwszego semestru można rozpocząć wyłącznie w trybie rekrutacji.
 
§ 13
1.  Student SGGW, który po zaliczeniu pierwszego  semestru przerwał studia lub został skreślony z listy studentów, ma prawo ubiegać się o wznowienie studiów na tym samym kierunku. Warunki wznowienia określa dziekan.
2.  Decyzję o wznowieniu studiów podejmuje dziekan.
3.  Student może uzyskać zezwolenie na wznowienie studiów tylko raz. W szczególnych przypadkach Rektor może wyrazić zgodę na ponowne wznowienie.
4.  Podjęcie studiów na zasadzie określonej w ust. 1 dotyczy osób, których przerwa w studiach nie przekroczyła 5 lat.
 

V. Zaliczenia, egzaminy 

§ 14
1.  Zajęcia dydaktyczne w SGGW kończą się zaliczeniem albo egzaminem.
2.  W SGGW obowiązuje następująca skala ocen:
 
- bardzo dobry- 5,0- w systemie ECTSA
- dobry plus- 4,5- w systemie ECTSB
- dobry- 4,0- w systemie ECTSC
- dostateczny plus- 3,5- w systemie ECTSD
- dostateczny- 3,0- w systemie ECTSE
- niedostateczny- 2,0- w systemie ECTSF
 
3.  Zdanie egzaminu lub zaliczenie zajęć z danego przedmiotu potwierdza wpis pozytywnej oceny w indeksie i karcie okresowych osiągnięć studenta.
4.  Ocena pozytywna wpisana do indeksu i karty jest oceną ostateczną.
5.  Egzamin przeprowadza i wpisuje jego wynik osoba odpowiedzialna za przedmiot.
6.  W wyjątkowych przypadkach dziekan może w danym semestrze upoważnić
do przeprowadzenia egzaminu lub zaliczenia i dokonania wpisu w indeksie inną osobę prowadzącą zajęcia z danego przedmiotu.
7.  W przypadku, gdy przedmiot składa się z wykładów i ćwiczeń, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest  zaliczenie ćwiczeń.
8.  Zaliczenie przedmiotu realizowanego w formie wykładów i ćwiczeń kończy się jedną oceną, o której decyduje i którą wpisuje osoba odpowiedzialna za przedmiot.
9.  Wyniki zaliczeń lub egzaminów podawane są do wiadomości studentów przed dokonaniem wpisu ocen do indeksu i karty okresowych osiągnięć studenta.
10. Średnią ocen z semestru jest średnia arytmetyczna (zaokrąglona do dwóch miejsc po przecinku) wszystkich ocen wpisanych w danym semestrze do indeksu i karty okresowych osiągnięć studenta z przedmiotów objętych programem studiów danego kierunku.
11. W odniesieniu do języków obcych obowiązuje odrębny regulamin zaliczania tych zajęć, określony przez Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych i zatwierdzony przez Rektora.
 
§ 15
1.  System akumulacji punktów ECTS służy realizacji idei mobilności studentów w europejskiej przestrzeni edukacyjnej, a zwłaszcza bardziej powszechnemu uznawaniu studiów odbywanych za granicą.
2.  Liczba punktów przyporządkowana przez radę wydziału poszczególnym przedmiotom  odzwierciedla nakład pracy studenta wymagany do zaliczenia danego przedmiotu oraz zakres nabytych umiejętności i kompetencji. Nakład pracy obejmuje zarówno pracę studenta w czasie zajęć zorganizowanych w uczelni, jak i jego pracę własną.
3.  Warunkiem uzyskania punktów przypisanych danemu przedmiotowi jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia potwierdzone zaliczeniem przedmiotu.
4.  Punkty są przyporządkowane wszystkim przedmiotom występującym w programie nauczania, które podlegają ocenie.
5.  Łączna liczba punktów przyporządkowanych wszystkim przedmiotom w każdym semestrze studiów, w tym także studenckim praktykom zawodowym ujętym w planie studiów, powinna wynosić około 30, a w roku akademickim 60.
6.  Podczas całego okresu studiów student musi uzyskać liczbę punktów nie mniejszą niż liczba otrzymana z pomnożenia planowego czasu trwania studiów, mierzonego w semestrach, przez 30.
 
§ 16
1.  Terminy egzaminów w sesji ustala osoba odpowiedzialna za przedmiot w porozumieniu z właściwym organem samorządu studentów, a zatwierdza dziekan.
2.  W sesji egzaminacyjnej mogą się odbyć maksymalnie cztery egzaminy.
3.  Student może zdawać egzaminy przed sesją egzaminacyjną, jeżeli osoba odpowiedzialna za przedmiot wyrazi na to zgodę.
4.  Niezgłoszenie się studenta na egzamin w ustalonym terminie jest równoznaczne z utratą terminu egzaminu.
5.  W przypadku choroby lub innych ważnych okoliczności losowych w okresie trwania sesji egzaminacyjnej student ma prawo ubiegać się o przedłużenie sesji egzaminacyjnej. W tym przypadku nie stosuje się zapisu ust. 4.
 
§ 17
1.  W przypadku niezgłoszenia się w pierwszym terminie na egzamin lub zaliczenie student nie otrzymuje wpisu z oceną niedostateczną i przysługuje mu prawo do jednego terminu poprawkowego.
2.  W przypadku niezdania egzaminu lub nieuzyskania zaliczenia przedmiotu student otrzymuje wpis oceny niedostatecznej do indeksu i do karty okresowych osiągnięć i przysługuje mu jeden termin poprawkowy z każdego niezaliczonego przedmiotu.
3.  Do zaliczeń i egzaminów poprawkowych z przedmiotów w danym semestrze studenci przystępują według ustalonego przez dziekana harmonogramu w terminach:
1)  po sesji zimowej - w ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia semestru letniego;
2)  po sesji letniej - do końca jesiennej sesji egzaminacyjnej.
4.  Terminy ustalone w ust. 3 mogą być w wyjątkowych przypadkach zmienione w porozumieniu z właściwym organem samorządu studentów.
 
§ 18
1.  W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej student ma prawo złożyć do dziekana w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyników egzaminu uzasadniony wniosek o przeprowadzenie egzaminu komisyjnego.
2.  Egzamin komisyjny odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana, w skład której wchodzą: dziekan jako przewodniczący komisji, osoba prowadząca przedmiot, specjalista z zakresu przedmiotu objętego egzaminem, opiekun roku lub inny nauczyciel akademicki i przedstawiciel samorządu studenckiego.
3.  Termin, tryb i przebieg egzaminu komisyjnego ustala dziekan w porozumieniu z prowadzącym przedmiot.
4.  W przypadku rozbieżności zdań członków komisji egzaminacyjnej  przy równej liczbie głosów głos decydujący ma przewodniczący.
5.  Ocenę egzaminu komisyjnego wpisuje do indeksu przewodniczący komisji.
6.  W przypadku niezdania egzaminu komisyjnego lub nieprzystąpienia do egzaminu komisyjnego bez usprawiedliwienia (co jest równoznaczne z niezdaniem egzaminu) dziekan podejmuje decyzję zgodnie z § 19 lub 20 niniejszego regulaminu.

 
VI. Powtarzanie zajęć

§ 19
1.  Student, który nie zaliczył przedmiotu lub kilku przedmiotów kierowany jest na powtarzanie przedmiotu lub na powtarzanie semestru (wyjątkowo może to dotyczyć studentów I roku).
2.  Student, który nie zaliczył semestru może uzyskać zgodę na warunkowe podjęcie studiów w semestrze następnym (wyjątkowo może to dotyczyć studentów I roku).
3.  Student powtarzający semestr uczestniczy tylko w zajęciach z przedmiotów, których nie zaliczył.
4.  Student ma obowiązek powtarzania przedmiotu w przypadku:
1)  niezaliczenia ćwiczeń;
2)  nieuzyskania zaliczenia z przedmiotu.
5.  Za powtarzanie przedmiotu lub semestru student wnosi opłatę w wysokości określonej na dany rok akademicki w zarządzeniu Rektora.
6.  Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie semestru dwa razy w okresie studiów, przy czym nie może to dotyczyć tego samego semestru.


VII. Skreślenie z listy studentów

§ 20
1.  Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:
1)  niepodjęcia studiów;
2)  rezygnacji ze studiów;
3)  niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego;
4)  ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
2.  Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:
1)  stwierdzenia braku postępów w nauce;
2)  nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie;
3)  niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów;
4)  niewywiązywania się z obowiązków określonych w regulaminie studiów;
5)  niezrealizowania w terminie obowiązków wynikających z rejestracji warunkowej.

 
VIII. Urlopy

§ 21
1.  W ciągu całego okresu studiów student ma prawo do:
1)  jednokrotnego urlopu dziekańskiego;
2)  urlopu zdrowotnego;
3)  urlopu okolicznościowego.
2.  Urlop dziekański trwa jeden rok i jest udzielany po zaliczeniu semestru.
3.  Studenci I roku studiów I stopnia nie mają prawa do urlopu dziekańskiego.
4.  Urlop zdrowotny jest przyznawany na podstawie orzeczenia komisji lekarskiej.
5.  Urlop okolicznościowy jest udzielany w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
6.  Decyzję o przyznaniu każdego urlopu podejmuje dziekan.
7.  Udzielenie urlopu odnotowuje się w indeksie.
8.  W trakcie urlopów student, za zgodą dziekana i prowadzącego zajęcia, może brać udział w niektórych zajęciach oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów.
9.  W okresie korzystania z urlopu student zachowuje prawa studenta.


IX. Nagrody i wyróżnienia

§ 22
1.  Studenci wyróżniający się szczególnymi wynikami w nauce, postępujący zgodnie z treścią ślubowania i regulaminem studiów, mogą otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
1) stypendium ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego;
2) nagrodę pieniężną od Rektora;
3) dyplom uznania od Rektora;
4) list wyróżniający od Rektora;
5) list wyróżniający od dziekana;
6) pochwałę od dziekana z wpisem do indeksu.
2.  Szczegółowe zasady i tryb przyznawania stypendium ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego określają odrębne przepisy.
3.  Nagrodę pieniężną przyznaną przez Rektora, maksymalnie dwa razy w okresie studiów, może otrzymać:
1)  na wniosek dziekana student, który w okresie roku poprzedzającego przyznanie nagrody osiągnął w terminach przewidzianych niniejszym regulaminem średnią z ocen nie niższą niż 4,5 i postępował zgodnie z regulaminem studiów;
2)  student za pracę w ramach koła naukowego oraz wybitne osiągnięcia sportowe lub artystyczne na wniosek opiekuna koła naukowego lub organizacji studenckiej, zaopiniowany przez dziekana;
3)  student za działalność społeczną na rzecz środowiska akademickiego na wniosek kierownika jednostki odpowiedzialnej za sprawy studenckie.
4.  Wysokość nagrody ustala Rektor. Nagroda nie może przekraczać najniższego wynagrodzenia zasadniczego asystenta.
5.  Nagrody i wyróżnienia uzyskane przez studenta wpisywane są do indeksu. 
 

X. Praca dyplomowa (nie dotyczy studentów kierunku studiów weterynaria)
 
§ 23
1.  Pracę dyplomową: inżynierską, licencjacką lub magisterską student wykonuje pod kierunkiem profesora lub doktora habilitowanego. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą rady wydziału, promotorem pracy może być osoba ze stopniem naukowym doktora, także spoza SGGW.
2.  Do recenzentów prac dyplomowych stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 1.
3.  Tematy prac dyplomowych zgłoszone przez promotorów zatwierdza dziekan i podaje do wiadomości w celu dokonania przez studentów wyboru. Student powinien wybrać temat pracy dyplomowej w ciągu dwóch miesięcy od daty ogłoszenia, nie później jednak niż jeden rok przed terminowym ukończeniem studiów.
4.  Prace dyplomowe mogą być przygotowywane w języku obcym. Student do pracy w języku obcym musi dołączyć tłumaczenie lub obszerne streszczenie w języku polskim.
5.  Praca dyplomowa może być wykonana przez dwóch studentów, z tym że każdy z nich jest autorem wyodrębnionej części pracy podlegającej ocenie promotora i recenzenta.
6.  Za pracę dyplomową może być uznana praca, która powstała w ramach studenckiego koła naukowego.
7.  Ocena z pracy dyplomowej jest średnią arytmetyczną ocen wystawionych przez promotora i recenzenta, przy czym obie oceny muszą być pozytywne.
 
§ 24
1.  Student zobowiązany jest złożyć pracę dyplomową nie później niż:
1)  do dnia 15 stycznia - na studiach kończących się semestrem zimowym;
2)  do dnia 30 czerwca -  na studiach kończących się semestrem letnim.
2.  Dziekan na wniosek promotora lub studenta może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej o 3 miesiące od terminów określonych w ust. 1, a w uzasadnionych przypadkach o następne 3 miesiące.
3.  Student, któremu przesunięto termin złożenia pracy, zachowuje status studenta.


XI. Egzamin dyplomowy (nie dotyczy studentów kierunku studiów weterynaria)
 
§ 25
1.  Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
1) zaliczenie i zdanie egzaminów ze wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w programie studiów;
2) uzyskanie oceny pozytywnej z pracy dyplomowej.
2.  Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym i może być przeprowadzony w języku obcym.
3.  Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana, składającą się minimum z trzech osób, w tym promotora i/lub recenzenta.
4.  Egzamin dyplomowy uznaje się za zdany, jeżeli średnia ocen z pytań egzaminacyjnych jest równa lub wyższa od 3,00.
5.  Egzamin dyplomowy powinien odbyć się w terminie nieprzekraczającym dwóch miesięcy od daty złożenia pracy.
6.  Wynik egzaminu dyplomowego podaje się w ocenach w skali określonej w § 14, ust. 2.
7.  W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie dziekan wyznacza drugi termin egzaminu jako ostateczny. Powtórny egzamin nie może się odbyć wcześniej niż po miesiącu od daty pierwszego egzaminu i nie później niż po upływie dwóch miesięcy.
8.  Szczegółowe wytyczne dotyczące organizacji egzaminu dyplomowego i pracy dyplomowej określa zarządzenie Rektora.

 
XII. Ukończenie studiów

§ 26
1.  Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego.
2.  Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:
1)  średnia arytmetyczna wszystkich pozytywnych ocen z przedmiotów przewidzianych programem studiów na danym kierunku;
2)  ocena z pracy dyplomowej;
3)  ocena z egzaminu dyplomowego.
Wynik studiów stanowi sumę: 1/2 oceny wymienionej w pkt. 1 oraz po 1/4 ocen wymienionych w pkt. 2 i 3.
3.  W przypadku przeniesienia się studenta w trakcie studiów z innego kierunku przy obliczaniu średniej ocen za okres studiów  należy brać pod uwagę oceny uzyskane z przedmiotów:
1)  zaliczonych przez studenta w ramach kierunku, na którym poprzednio studiował, jeżeli przedmioty te są również ujęte w programie studiów kierunku, na który się przeniósł;
2)  zaleconych studentowi do uzupełnienia (w związku z różnicami programowymi);
3)  pozostałych, ujętych w programie kierunku studiów, na który student się przeniósł.
4.  Oceny z zaliczenia przedmiotów w ramach różnic programowych wliczane są do średniej ocen w semestrze, w którym student zaliczył dany przedmiot.
5.  Student, który uzyskał średnią arytmetyczną wszystkich pozytywnych ocen z przedmiotów przewidzianych programem studiów na danym kierunku poniżej 3,50 nie może uzyskać na dyplomie oceny dobrej. Student, który uzyskał średnią arytmetyczną wszystkich ocen poniżej 4,00 nie może otrzymać na dyplomie oceny bardzo dobrej. W dyplomie ukończenia studiów wyższych wpisuje się końcowy wynik studiów wyrównany do pełnej oceny zgodnie z zasadą:
 
przy średniej do3,49- dostateczny (3)
przy średniejod 3,50 do 4,49- dobry (4)
powyżej średniej4,50- bardzo dobry (5)
 
6.  Wyrównanie oceny do liczby całkowitej dotyczy tylko wpisu do dyplomu, we wszystkich innych zaświadczeniach podaje się faktyczny wynik studiów jak w ust. 2.
7.  Ustalenia ust. 1, 2 i 5 nie dotyczą kierunku studiów weterynaria.
 
§  27
1.  Ukończenie studiów na kierunku weterynaria następuje po zdaniu egzaminów i uzyskaniu zaliczeń ze wszystkich przedmiotów obowiązujących w programie studiów, w terminie do dnia 15 kwietnia.
2.  Na kierunku studiów weterynaria, gdzie studia nie kończą się obroną pracy dyplomowej, ocena końcowa na dyplomie jest wynikiem średniej arytmetycznej wszystkich pozytywnych ocen z przedmiotów przewidzianych programem studiów, zaokrąglonej do pełnej oceny zgodnie z zasadą:
 
przy średniej do3,50ocena na dyplomie - dostateczny (3)
przy średniejod 3,51 do 4,00ocena na dyplomie - dobry (4)
powyżej średniej4,00ocena na dyplomie - bardzo dobry (5)

 
§ 28
1.  Absolwenci studiów otrzymują dyplomy państwowe ukończenia studiów wyższych potwierdzające uzyskanie odpowiedniego tytułu zawodowego.  
2.  Dyplom uznania od Rektora, przyznany na wniosek rady wydziału, mogą otrzymać absolwenci, którzy spełnili następujące warunki:
1)  uzyskali za cały okres studiów średnią ocen nie niższą niż 4,50;
2)  uzyskali z pracy dyplomowej i egzaminu dyplomowego oceny bardzo dobre (nie dotyczy absolwentów kierunku studiów weterynaria);
3)  postępowali zgodnie z regulaminem studiów i przepisami obowiązującymi w SGGW.


XIII. Zasady i tryb wnoszenia opłat

§ 29
1.  Uczelnia może pobierać od studentów opłaty:
1)  za zajęcia dydaktyczne zgodnie z postanowieniami § 5 ust. 2;
2)  za sporządzenie dokumentów związanych z przebiegiem studiów i ich duplikatów (indeks, legitymacja studencka, dyplom ukończenia  studiów, dodatkowy odpis dyplomu w tłumaczeniu na język obcy). Wysokość tych opłat ustala Rektor. Opłaty te nie mogą być wyższe od opłat maksymalnych określonych w przepisach wykonawczych właściwego ministra;
3)  za korzystanie z domów studenckich.
 
§ 30
1.  Studenci zamieszkujący w domach studenckich SGGW wnoszą miesięczne opłaty za zamieszkiwanie w DS w wysokości ustalonej przez Rektora.
2.  Studenci zamieszkujący w domach studenckich SGGW ponoszą pełną odpowiedzialność materialną za powierzone im pomieszczenia wraz z wyposażeniem.
 
§ 31
1.  Każdemu studentowi (odrębnie dla każdego kierunku i aktualnego toku studiów) przydzielany jest indywidualny numer rachunku bankowego SGGW, identyfikujący studenta w systemach zarządzania uczelnią.
2.  Opłaty, o których mowa w § 29 i 30, mogą być uiszczane w formie polecenia przelewu lub wpłaty gotówki (w banku lub w urzędzie pocztowym) na rachunek bankowy SGGW, o którym mowa w ust. 1.
3.  Dowody wpłat muszą zawierać następujące dane: numer przydzielonego rachunku bankowego SGGW, wysokość wpłacanej kwoty, imię i nazwisko studenta, jego adres zameldowania, nr albumu, semestr, tytuł wpłaty, a w przypadku ewentualnego rozłożenia opłaty na raty - numer raty. Indywidualne formularze przelewów wydawane są przez dziekanaty i Administrację Domów i Stołówek Studenckich.
4.  Błędne podanie przez studenta danych wymienionych w ust. 3 lub ich brak zwalnia SGGW z odpowiedzialności za wynikające z tego tytułu następstwa związane z nieprawidłowym zakwalifikowaniem wpłaty. 5.  Student jest obowiązany do kontroli stanu swoich wpłat.
6.  Obowiązek wyjaśnienia nieprawidłowości związanych z dokonaniem wpłat niezgodnie z postanowieniami § 31 lub 32 obciąża studenta.

§ 32
1.  Studenci, za których opłaty wnoszą zakłady pracy lub inne instytucje, zobowiązani są do wcześniejszego zawiadomienia o tym fakcie właściwego dziekanatu, Administracji Domów i Stołówek Studenckich (w przypadku korzystania z domów studenckich) oraz Kwestury.
2.  W Kwesturze należy przedłożyć pisemną informację firmy o wnoszeniu opłaty za studenta. Przed wystawieniem faktury przez SGGW firma podaje poświadczone podpisem osoby upoważnionej dane niezbędne do wystawienia faktury (nazwa, adres, NIP firmy, dane studenta, wydział, semestr, kwota).
3.  Zobowiązanie należy przedłożyć w każdym semestrze przed wystawieniem faktury.
4.  Opłatę za studia na podstawie faktury VAT należy wnieść na konto wskazane na fakturze.
 
§ 33
1.  Opłaty powinny być wniesione przed rozpoczęciem zajęć, a w przypadku zajęć trwających dłużej niż semestr przed rozpoczęciem każdego semestru.
2.  Osoby przyjmowane na pierwszy semestr studiów zobowiązane są do wniesienia opłat w terminie określonym przez Komisję Rekrutacyjną.
3.  Opłaty związane z powtarzaniem zajęć są wnoszone po wydaniu ostatecznej decyzji przez dziekana w terminie do 14 dni przed rozpoczęciem zajęć, chyba że dziekan wyznaczy inny termin wpłaty.
4.  Opłaty za dokumenty związane z przebiegiem studiów powinny być uiszczone przed sporządzeniem dokumentu. Opłaty te nie podlegają zwrotowi.
5.  Opłaty za mieszkanie w DS należy wpłacać do 15. dnia miesiąca za dany miesiąc, a w przypadku zakwaterowania od połowy miesiąca do 25. dnia tego miesiąca.
6.  Przekroczenie terminu uiszczenia opłat określonych w niniejszym regulaminie stanowi podstawę do naliczenia odsetek ustawowych.
7.  Wpłaty studentów dokonywane na indywidualne numery rachunków bankowych SGGW, bez względu na tytuł płatności, pokrywają zobowiązania studenta wobec uczelni w kolejności ich powstawania.


Stworzone przez: zietom
Darmowe statystyki
­